Home » Wie ben ik

Welkom!

Ik ben Manon van Kreijl, eigenaar van MVK Moment voor Kinderen, een praktijk voor leerlingbegeleiding en trainingen voor kinderen op de basisschool en in het voortgezet onderwijs. In de praktijk help ik kinderen die op wat voor manier dan ook vastlopen of niet volledig tot hun recht komen op school. Dit doe ik in de vorm van individuele begeleiding of coaching, trainingen in een groepje of remedial teaching. Daarnaast werk ik graag met ouders die willen sparren over de opvoeding van hun kind of op zoek zijn naar nieuwe inspiratie om hun gezinsleven op een manier vorm te geven die echt bij hem past.

Als het niet lekker gaat met je kind op school probeer je als ouder natuurlijk te helpen waar je maar kan. Helaas blijkt dat in de praktijk nog lang niet altijd even gemakkelijk. Je weet niet goed waar je moet beginnen, welke hulp je kind precies nodig heeft of je hebt de schoolstof vroeger zelf heel anders aangeboden gekregen en weet niet goed op welke manier je het je kind moet leren. Ouders denken ook vaak dat ze niet objectief genoeg naar hun kind kijken en zijn bang dat ze met hun hulp daardoor de plank mis slaan. Soms is het ook gewoon lastig om te weten wat er nu precies aan de hand is en waar je moet beginnen. Dan is het fijn als er iemand met je meedenkt en met je kind aan de slag kan.

Bij de begeleiding van pubers komt er vaak nog een heel andere dynamiek om de hoek kijken. Lang niet alle scholieren accepteren hulp van hun ouders. Dat hoort bij hun ontwikkeling,  in deze periode zullen ze zich steeds meer losmaken van hun ouders en op zoek gaan naar hun eigen weg, maar het kan wel knap lastig zijn! 


MVK biedt in al deze situaties ondersteuning.  Soms gaat het dan puur om bijles voor bijvoorbeeld lezen, ontleden, rekenen of spellen en soms gaat het juist meer om hulp op het sociaal-emotionele vlak.  Denk bijvoorbeeld aan faalangst, zelfvertrouwen, concentratie, motivatie, samen spelen of werkhouding. In de praktijk merk ik dat het vaak een wisselwerking is. Een kind met weinig zelfvertrouwen, dat het “eng” vindt om nieuwe dingen te doen of niet goed weet hoe het zijn werk moet aanpakken heeft daar vaak ook last van bij het leren. Andersom kan het ook gebeuren dat een kind dat moeite heeft met leren daardoor op den duur ook last krijgt van onzekerheid op andere vlakken of een minder goede werkhouding ontwikkelt- denk daarbij aan vluchtgedrag of snel opgeven.


Voor ik met mijn praktijk startte heb ik 16 jaar in het basisonderwijs gewerkt. Ik heb alle groepen “gedraaid” en weet dus goed wat er speelt op school en hoe het wereldje waar je kind toch elke week weer 25 uur doorbrengt, eruit ziet. Als moeder van 2, inmiddels grote kerels van 15 en 17jaar, weet ik ook hoe is om aan de andere kant te staan. Hoe het voelt als je kind niet de hulp krijgt die het nodig heeft en hoe heerlijk het is als alles dan toch weer op zijn pootjes terecht komt. Daarnaast heb ik verschillende opleidingen gevolgd op het gebied van kindercoaching, ontwikkelingspsychologie van jonge kinderen en adolescenten, het begeleiden van kinderen met ASS en hooggevoeligheid, hulp bij rekenproblemen en lezen en beelddenken. Ook heb ik ervaring in de begeleiding van kinderen met ADHD en ASS en ben ik onderwijsadviseur bij een dagopvang waar kinderen die door hun problematiek momenteel geen onderwijs kunnen volgen terug begeleid worden naar een passende onderwijsplek. Ik heb geruime tijd de onderwijscolumn voor Omroep West mogen schrijven. En werk ook  met veel plezier als vrijwilliger bij de ouderwijzertelefoon.


In de ruim vier jaar dat de praktijk nu bestaat heb ik al een heleboel kinderen geholpen om weer steviger in hun schoenen te staan op school. Ouders geven aan dat ze het fijn vinden dat er altijd een kort en laagdrempelig lijntje is tussen hen en mij. Tijdens een traject bellen we dan ook regelmatig en zorgen samen dat de begeleiding van de kinderen zo goed mogelijk verloopt. Ook waarderen ouders de duidelijke methodiek en de structuur in de begeleiding en lessen.


De kinderen vinden het fijn dat de begeleiding in een vertrouwde omgeving is: bij mij thuis in de woonkamer, gewoon op school, online of bij henzelf thuis. Over het algemeen komen de kinderen graag en vinden ze het heel gezellig, terwijl ze toch ook echt een uur hard aan het werk zijn.
Ik vind het een groot compliment als gezinnen terugkomen en ik na een traject met een kind ook het broertje of zusje (neefje, nichtje, vriendje etc) mag begeleiden. Dat betekent dat het gevoel goed zit en de resultaten naar tevredenheid waren.


Omdat ik het zo belangrijk vind dat we allemaal een goed gevoel hebben bij de begeleiding, begint een traject altijd met een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Met een kop thee of koffie kun jij mij het verhaal van je kind vertellen en kunnen we samen bekijken of ik de beste persoon ben om jouw kind verder te helpen. Daar wil ik je dan ook bij deze van harte voor uitnodigen.

Ben je op zoek naar leerbegeleiding, coaching, een training voor je kind of wil je zelf eens een goed gesprek over je kind of de opvoeding? Dan kun je onderaan deze pagina je gegevens achterlaten. Ik bel je dan zo snel mogelijk terug om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek zodat we de mogelijkheden voor jouw kind kunnen bespreken.


Wil je eerst nog wat meer weten over de praktijk of zoek je informatie over opvoeden en onderwijs? Kijk dan eens rond op de site, er staan een heleboel artikelen met informatie voor je klaar. Je kunt de praktijk ook volgen via Facebook of Instagram, daar krijg je ook een goed beeld van hoe ik met kinderen en scholen werk.

Wil je een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek of heb je een vraag? Je kunt hieronder je gegevens achterlaten en dan neem ik contact met je op.