Home » Hoe zit dat toch met die staartdelingen?

Hoe zit dat toch met die staartdelingen?

Veel kinderen hebben moeite met de deelsommen. Je kind hiermee helpen is soms lastig omdat er verschillende manieren zijn om die sommen aan te pakken. Vandaar dat het mij handig leek om hier een korte uitleg geef van de twee meest voorkomende manieren te geven en de voor- en nadelen van beide manieren op een rijtje te zetten. 

De staartdeling

Als je zelf ouder bent dan 40 is dit waarschijnlijk de manier waarop je het zelf vroeger geleerd hebt op school. De manier is er op gebaseerd dat delen het tegenovergestelde is van vermenigvuldigen.

Op de afbeelding hieronder kun je stap voor stap zien hoe een simpele staartdeling in zijn werk gaat:

 

Dit zijn uiteraard eenvoudige staartdelingen, ze komen allebei netjes uit. Maar uiteraard kun je op deze manier ook delingen met rest maken, werken met kommagetallen en je kunt zelfs, later op de middelbare school, sommen als X³-(X²+6): X uitrekenen.

Is het voor jou iets te lang geleden of heb je het zelf nooit op deze manier op school geleerd. Dan heb je waarschijnlijk aan deze uitleg niet voldoende. Op de site van "de sommenfabriek" staat dan een heel handige en uitgebreide uitleg, met een filmpje. Je komt daar door op de link te klikken. Een site die hele handige gestructureerde werkbladen maakt om staartdelingen mee te oefenen is sommenprinter. Ook hier kom je door op de link te klikken.

de hapmethode

De hapmethode is gebaseerd op herhaald aftrekken. Bij elke stap neem je "hap" uit het getal dat je moet delen. Dat kan op de manier die jij het prettigst vindt en met keersommen die je makkelijk kunt maken. Er zijn dus veel verschillende manieren om tot een goed antwoord te komen.

In de afbeeldingen hieronder zie je dezelfde som op twee manieren uitgerekend. Aan de linker kant is weergegeven hoe een "ervaren rekenaar" het zou aanpakken. Rechts zie je dezelfde som uitgerekend, maar dan door iemand die meer tussenstappen gebruikt.

Zoals je ziet is de hapmethode redelijk eenvoudig aan te leren. Je kunt je wel voorstellen dat het voor zwakke rekenaars en voor kinderen met minder getal-inzicht een heel omslachtige manier is om tot een goed antwoord te komen met ellenlange berekeningen als resultaat.

Welke manier is nu de beste?

Het is voor je kind natuurlijk verreweg het prettigst om de sommen te kunnen maken op de manier die in de klas gebruikt wordt. Die manier heeft dan ook altijd de voorkeur. Veel scholen en methoden maken gebruik van de hap-methode omdat dit het meeste inzicht zou geven aan kinderen. Er is echter een groep kinderen die er op die manier niet uitkomt of blijft hangen in veel te lange en omslachtige berekeningen. Dan is het goed om over te stappen op de staartdeling. Deze geeft, mits goed uitgevoerd, altijd het goede antwoord op een snelle manier.

 

Veel scholen kiezen er ook voor om nadat de kinderen eerst een periode met de hapmethode gewerkt hebben en zo inzicht hebben gekregen in het delen van grote getallen alsnog de staartdeling aan te leren. Dit omdat het sneller werkt en zoals gezegd ook beter aansluit bij de wiskunde op de middelbare school.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Vond je dit artikel handig? Misschien is dit ook wat voor je?