Home » Hoe werkt oplossingsgericht coachen?

Hoe werkt oplossingsgericht coachen?

Ik krijg de vraag regelmatig: 'Wat gebeurt er nou precies tijdens een sessie kindercoaching?' Een logische vraag natuurlijk, want in 'onze tijd' waren er nog helemaal geen kindercoaches. Als je om wat voor reden dan ook niet lekker in je vel zat of niet mee kon komen op school dan bleef je zitten, je ging naar een LOM-school of stroomde op een lager niveau uit. En voor heel bijzondere gevallen werd er soms een kinderpsycholoog ingeschakeld. Het waren heel andere tijden.

 

Het fenomeen 'kindercoach' is redelijk nieuw. En hoewel de meeste kindercoaches een opleiding hebben gevolg en er dus veel overlap zal zijn tussen de manier waarop zij met kinderen aan de slag gaan, denk ik ook dat iedere coach zijn eigen manier van werken heeft ontwikkeld. Ik ga in dit artikel dus vooral vertellen over hoe ik, bij MVK, met kinderen werk.

Wat is het verschil tussen coaching en therapie?

Kindercoaching gaat altijd over een helder en afgebakend 'probleem'. Het kind wordt bijvoorbeeld heel snel boos, het kind worstelt met onzekerheid of verlegenheid , het kind kan zich niet concentreren op zijn of haar schoolwerk, het kind heeft veel moeite om zich aan te passen aan de nieuwe situatie na een scheiding.

Als het probleem is opgelost, is de coaching in principe ook afgerond.

Daarnaast is kindercoaching dus oplossingsgericht. We gaan immers 'het probleem' oplossen. Hoe dat probleem is ontstaan is eigenlijk van minder belang. Natuurlijk maakt het verschil of een kind zich niet op zijn schoolwerk kan concentreren door ADHD of dat het niet lukt omdat het faalangst heeft of bijvoorbeeld net iets vervelends heeft meegemaakt. Toch gaan we in alle  gevallen op zoek naar de oplossing. Wat werkt? Wanneer lukt het je wel? Wat moet je leren om te zorgen dat het vaker goed gaat? Hierbij gaan we uit van het kind. Zijn of haar mogelijkheden en sterke kanten. Zijn of haar specifieke situatie.

 

Bij complexere problemen of als er voor veel langere tijd begeleiding nodig is op meerdere vlakken, is therapie noodzakelijk. 

hoe ziet het begin van een traject eruit?

Met een kind van 6 ga je natuurlijk heel anders aan de slag dan met een puber van 14. Een jong kind kan zich korter concentreren en kan nog veel minder goed 'naar zichzelf kijken'. Toch zijn er ook veel overeenkomsten. In alle gevallen proberen we de hulpvraag om te buigen naar iets wat het kind kan leren. Dat formuleren we zo positief mogelijk.

Een kind wat heel angstig is in nieuwe situaties wil graag leren ontspannen. Een kind dat vaak ruzie heeft gaat leren om op een goede manier zijn conflicten op te lossen. Een kind dat steeds zijn huiswerk niet maakt moet leren hoe hij overzicht krijgt en leert plannen.

Veel ouders zijn bang dat hun kind door coaching onbedoeld de boodschap meekrijgt dat er iets 'mis' is met het kind. Maar door het 'probleem' waar  jullie hulp voor zoeken om te vormen in iets wat je kunt leren, is die zorg eigenlijk weg. We hebben allemaal moeten oefenen en leren voor we konden zwemmen, lopen, lezen etc. Bij coaching gaan we leren en oefenen in rustig blijven, concentreren, nee-zeggen etc. Dat maakt het een stuk minder beladen en helpt al enorm voor het zelfvertrouwen.

Veel jonge kinderen vinden het leuk om een grappige naam te verzinnen voor wat ze willen leren. Zo was er laatst een jongen in de praktijk die wilde leren om 'cavia-rustig' te worden en een jongedame die 'Mega-Mindy-cool" wilde worden. Op deze manier wordt het meer van 'henzelf', iets wat zij willen bereiken en waar ze ook voor willen werken.

en hoe gaat het dan verder?

Nadat we samen bedacht hebben wat het kind wil leren gaan we aan de slag. Ik deel de te leren vaardigheid op in kleine stapjes. Een kind wat heel verlegen is gaat niet in één keer op een groep wildvreemden afstappen en vragen of het mee mag spelen. We beginnen met 'hallo' zeggen tegen een vertrouwd persoon en met het opbouwen van het zelfvertrouwen.

Het oefenen en opbouwen van de vaardigheid kan op allerlei manieren, afhankelijk van de leeftijd en voorkeuren van het kind doen we een spel, tekenen we, praten we, gaan we bewegend aan de slag, vullen we werkbladen in, geef ik informatie, etc.

We oefenen altijd eerst op de praktijk. We kijken wat het kind al kan en wat er lukt en voegen daar steeds een stapje aan toe.

 

de overstap naar de praktijk

En dan komt altijd het lastigste: het toepassen in de praktijk. Daarvoor krijgt het kind 'huiswerk' mee. Opdrachtjes om thuis of op school te proberen. Dat kan van alles zijn:  iemand eens een complimentje maken, het maken van een werkblad, elke dag aan het eind van de dag even samen met de ouders terugkijken op hoe de dag is gegaan etc.

Hier wordt vaak ook de hulp van de ouders gevraagd. Samen met het kind bedenken we hoe ouders het beste kunnen helpen. Welke steun heeft het kind wat aan? Wat werkt het best? Zo blijft het kind gemotiveerd en ontstaat er geen situatie waarbij de volwassen aan het kind staan te duwen en te trekken.

afronding

En als het goed is, is na een aantal weken de nieuwe vaardigheid aangeleerd en het probleem 'opgelost'. We sluiten altijd af met een klein feestje. We vieren wat er geleerd is. We kijken terug naar wat er veranderd is. Het kind krijgt even goed de kans om te beseffen wat het voor elkaar heeft gekregen. Dat geeft zelfvertrouwen voor als er in de toekomst weer iets op zijn of haar pad komt.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Ben je benieuwd of kindercoaching ook voor jouw kind zou kunnen werken of heb je vragen? Je kunt ze stellen via het formulier hieronder

Vond je dit artikel interessant? Misschien is dit ook wat voor je?

Mindset, durven groeien