Home » Hoe bewaar ik mijn geduld?

Hoe bewaar ik mijn geduld?

Het is de vraag die mij het meest gesteld wordt bij oudercoaching: 'Hoe bewaar ik mijn geduld? Hoe zorg ik dat ik niet uit mijn slof schiet?' Het gebeurt ons allemaal wel eens. Vorige week nog bedacht mijn jongste spruit dat het een goed idee was om mij om half twee 's nachts wakker te maken om me te vertellen dat hij de volgende dag een s.o. Duits had en dat hij was vergeten om daar voor te leren. Hij kon niet slapen van de spanning en hij kwam naar mij toe voor steun of een oplossing. Maar helaas, half twee 's nachts bleek niet het beste moment om mij daarom te vragen. Ik schoot ontzettend uit mijn slof en gaf hem op zijn kop omdat hij zijn boeltje niet goed georganiseerd had. Overdag, fris, fit en uitgerust had ik het nooit zo aangepakt, maar ja... 

Dat is dus goed om je te realiseren. Het hoort er bij. En het overkomt echt iedereen. En ook al voel je je rot achteraf en is het niet een situatie die je nastreeft, je kind leert er ook wel degelijk wat van. Dat mensen die moe of overprikkeld zijn weleens minder prettig kunnen reageren. Dat dat niet komt omdat ze jou niet aardig vinden maar omdat ze moe zijn. Dat het niet het einde van de wereld is, maar dat het ook gewoon snel weer goed komt.

Thuis is de plek waar je kinderen veilig kunnen leren met allerlei sociale situaties om te gaan. Dus door achteraf, als je weer rustig bent, de situatie met je kind na te bespreken en eventueel je excuses aan te bieden, leert en groeit je kind door jouw voorbeeld.

 

Maar wat nu als het te vaak gebeurt naar je zin? Want gezellig is het natuurlijk niet. Hier zijn dan een aantal dingen waar je eens op kunt letten.

Hoe fris en fruitig is iedereen eigenlijk?

Honger, dorst, stress en vermoeidheid zijn allemaal triggers voor minder aangenaam gedrag. Zowel bij jezelf als bij je kind. Dus als je merkt dat je de laatste tijd wel erg vaak je geduld verliest kijk eerst eens naar je zelf. Hoe fit ben je eigenlijk? Heb je het naar je zin op je werk, of kom je eigenlijk al chagrijnig binnen? Zit de week niet gewoon te vol met allerlei activiteiten, waardoor jij en je kind overprikkeld kunnen zijn? Misschien is de oplossing wel gewoon dat je beter voor jezelf zorgt. Iets meer rust en iets meer ontspanning en dan heb je ook veel meer veerkracht op die momenten dat je het nodig hebt.

Moet er misschien iets aan jullie routines veranderen?

Merk je dat het vaak mis gaat op hetzelfde tijdstip of in dezelfde situatie? Dan is het misschien een goed idee om eens te kijken naar jullie routines. Gebeurt het steeds tijdens het avondeten? Misschien is het een oplossing om een half uurtje eerder aan tafel te gaan of moet de plek waar iedereen zit veranderen. Gaat het juist vaak mis in de ochtend, als jullie haast hebben om op tijd op school te komen? Kijk eens kritisch naar wat er anders kan. Bedenk wel dat je geen grote veranderingen kunt doorvoeren als je gehaast bent, dat is vragen om problemen. Het oefenen van je nieuwe routine doe je op een rustig moment, bijvoorbeeld in het weekend of tijdens de vakanties.

Wat nu als het toch mis gaat?

Al ben je nog zo uitgerust en voorbereid, dan nog zal het je heus wel eens overkomen dat je je geduld verliest. Wat doe je dan? De meeste mensen voelen het ergens in hun lichaam als ze over de rooie dreigen te gaan. Wat is dit voor jou? Krijg je brok in je keel? Spannen je spieren zich aan? Krijg je hoofdpijn? Dit zijn eigenlijk allemaal hele handige seintjes van je lijf dat je je geduld gaat verliezen. Het beste is het dan om even afstand te nemen van de situatie. Zeg je kind dat je even tijd voor jezelf nodig hebt en ga een glas water drinken, ruim de vaatwasser uit, of doe iets anders waardoor je even je gedachten kan verzetten. Het zal van de leeftijd van je kind afhangen wat hier de mogelijkheden zijn. Als je weer rustig bent kun je de situatie bespreken. Op deze manier geef je je kind een prima voorbeeld voor hoe het om kan gaan met zijn eigen boosheid.

Was je niet op tijd met je terugtrekken uit de situatie en heb je geschreeuwd of iets gezegd wat achteraf niet zo aardig was? Biedt dan je excuus aan. Ook hiermee geef je je kind het goede voorbeeld. Vergeet dan niet om ook nog het gedrag van je kind te bespreken en samen na te denken over hoe jullie dit in de toekomst anders gaan doen.

 

Als je nu echt het gevoel hebt dat je te vaak je geduld verliest of dat je uitbarstingen te hevig zijn, dan is het altijd een idee om eens in gesprek te gaan met een coach, de huisarts of een hulpverlener. Vaak zijn de intakegesprekken gratis. Vragen kan nooit kwaad en je bent zeker niet de enige.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.