Home » Checklist concentratieverstoorders
woordenschatoefenen_40-7.png

Checklist: waarom kan jouw kind zich niet concentreren?

In de tweede mail uit de serie:" Ik kan me wel concentreren!" vind je een checklist met allemaal mogelijke oorzaken die maken dat je kind zich niet goed op zijn werk kan concentreren. Probeer samen eens in kaart te brengen waar je kind zijn disciplinevoorraad allemaal voor moet gebruiken.

 

  1. Is je kind te moe?
  2. Is je kind ziek?
  3. Kan je kind de uitleg goed horen?
  4. Kan je kind het bord goed zien?
  5. Is de werkplek goed verlicht? Of is het te donker of schrijnt er juist fel licht op de werkplek.
  6. Is het stil genoeg?
  7. Is het juist te stil voor je kind?
  8. Weet je kind wat het moet doen?
  9. Weet je kind wat het moet doen als het er niet uit komt?
  10. Heeft je kind alle benodigde materialen? Zodat het tussendoor niet hoeft te lenen of gaan pakken.
  11. Is de werkplek overzichtelijk? Of liggen er spullen die afleiden?
  12. Heeft je kind last van omgevingsgeluiden? Ook in een stil lokaal, waar hard gewerkt wordt, zijn omgevingsgeluiden: iemand pakt iets uit zijn laatje, er komt buiten een auto langs, iemand gaat naar het toilet etc.
  13. Heeft je kind last van visuele prikkels? Hangen er veel posters of knutsels in het lokaal die afleiden? Heeft het last van de bewegingen van klasgenoten?
  14. Krijgt je kind voldoende beweging? Of moet het te lang stilzitten?
  15. Heeft je kind meer tussenpauzes nodig?
  16. Is de periode die het stil moet werken gewoon te lang?
  17. Is het werk niet te moeilijk?
  18. Is het werk niet te makkelijk?
  19. Is de indeling van de pagina duidelijk?
  20. Lijden de plaatjes of de pagina indeling af?
  21. Begrijpt je kind waarom het dit werk moet doen? Of ziet het er het nut niet van in?
  22. Weet je kind wat het leert van het werk? Wat het doel is van de opdracht?
  23. Weet je kind hoe het zich moet "concentreren"? Wat hoort er allemaal bij? Hoe ziet iemand die zich concentreert er uit? Hoe voelt het als je je concentreert?
  24. Heeft je kind zorgen of spanningen?
  25. Zijn er recent ingrijpende dingen gebeurd in het leven van je kind?
  26. Is er sprake van faalangst?
  27. Heeft je kind honger of dorst?
  28. Kan je kind goed genoeg schrijven? Is het motorisch handig genoeg om zijn gedachten op papier te zetten, Of gaat er veel energie zitten in het maken van letters op papier?
  29. Heeft je kind moeite met spellen? En gaat alle "denkenergie" zitten in het goed spellen van de woorden?
  30. Is er genoeg frisse lucht in het lokaal?
  31. Heeft je kind een goed geheugen? Kan het de opdracht onthouden? En kan het de tussenstappen die het maakt vasthouden in zijn gedachten?
  32. Voelt je kind zich op zijn gemak in de klas? Kan het goed opschieten met de andere kinderen en de leerkracht?
  33. Naast wie zit je kind in de klas? Zijn dit kinderen waar je kind zich prettig bij voelt en die je kind de ruimte geven om rustig te werken? Of zijn het juist kinderen die voor afleiding zorgen, in positieve of negatieve zin.
  34. Heeft je kind behoefte aan een duidelijke dagindeling? Wordt het onrustig als het niet precies weet hoe de rest van de dag er uit zal zien?
  35. Vindt je kind het prettig om zelf te kunnen bepalen in welke volgorde het zijn werk doet of wordt het daar juist onrustig van?
  36. Schaamt je kind zich als het iets niet kan of weet?
  37. Hoe neemt je kind het beste informatie tot zich? Is het meer visueel ingesteld of juist auditief of moet het dingen eerst samen of alleen doen om het goed te begrijpen?
  38. Weet je kind hoe het informatie uit een tekst het beste kan onthouden?
  39. Weet je kind wat de voordelen zijn van zich goed kunnen concentreren?

 

Loop de lijst eens rustig door met je kind. Waarschijnlijk krijg je door het boven tafel krijgen van de oorzaak al een goed idee over hoe je de situatie kunt oplossen.

 

Veel succes!